Wednesday, December 2, 2009

Teka Tekuk "Karya Agung Anuar"

Pada zaman dahulu, ada seorang pelukis bernama Anuar yang terkenal di seantero dunia. Lakarannya diukir di batu-batu, gua-gua, dan di pokok-pokok. Namun salah satu hasil kerjanya sempat diterjemahkan dalam bentuk ukiran di atas kertas.

Peneroka hasil purbakala bernama FareNova berjaya menjumpai lukisan pelukis Anuar itu di Gurun Sahara lalu memutuskan untuk menjual lukisan itu bagi menampung perbelanjaannya membeli "Gincu" baru keluaran syarikat Nona Roguy. Lantas, FareNova menggunakan blognya sebagai medium untuk menjual lukisan gempak tersebut dengan harga 30 Dinar Emas.

 
Satu satunya karya yang memunyai ladybird di badan haiwan dan manusia memakai songkok kristal yang transparent. Siapa boleh tunjuk karya yang lebih hebat dari ini sila buktikan.

3 sahabat blogger iaitu Arief, Clive dan Hans sangat kagum dengan hasil karya Anuar tersebut. Mereka hampir menitiskan air mata di saat cuba memahami maksud sebenar yang tersirat pada lukisan tersebut. Tanpa membuang masa, mereka berpakat untuk berkongsi wang dan membeli KARYA AGUNG tersebut untuk dipamerkan di Rumah Agam mereka di Papua New Guinea.

Masa yang di tunggu tunggu, mereka berjumpa dengan FareNova dan pembantunya Wanie di suatu lokasi rahsia yang telah dipersetujui bersama. Arief, Clive dan Hans masing masing mengeluarkan 10 Dinar bagi membiayai harga lukisan tersebut. Total hasil perkongsian itu sebanyak 30 Dinar, diserahkan kepada FareNova.

Setelah selesai segala urusan, mereka kembali ke kenderaan masing masing untuk pulang dengan hati yang senang. Tiba tiba, FareNova mendapat sms mengatakan "Gincu" yang ingin dibelinya sedang dalam harga promosi yakni 25 Dinar. Lantas FareNova mengarahkan pembantunya Wanie untuk memulangkan 5 Dinar kepada 3 sekawan tersebut.

Sedang Wanie berjalan ke arah kenderaan Arief, Clive dan Hans, dia terfikir bagaimana untuk membahagikan 5 Dinar kepada 3 orang jejaka tampan tersebut. Lalu dia memutuskan,

1 Dinar kepada Arief
1 Dinar kepada Clive
1 Dinar kepada Hans
2 Dinar, Wanie ambil sebagai bonus untuk diri dia sendiri.

Maka, selepas memulangkan duit tersebut, Arief, Clive dan Hans masing masing hanya membayar 9 Dinar Emas kepada FareNova betul? Manakala 2 Dinar dicilok oleh Wanie.

Maka, 9 x 3 = 27 Dinar
Wanie = 2 Dinar

27 + 2 = 29 Dinar...

Mana perginya lagi 1 Dinar?

Sila fikir dan jawab.
Kalau  tiada idea, merepek sambil makan kerepek digalakkan.

50 comments:

Khairi said...

gile2 nyer modified haha sambil memaku teman.

aaa... aku tahu jwpn dia tapi nak jwb kat first comment nnt ko keciwa plak yob. so aku kasi peluang rakan2 ko pk dulu.

hahahahaa.

LORD ZARA 札拉 said...

Kenapa mesti Hans?

kenapa?!!

tetiba aku emo kat sini~

hahaha~

syaf said...

ha kau taw...ala sangat senang lah...
itu pon ko nak tanye lagik kew...sudah terang lagikan bersuluh...1 dinar lagi AKU YG AMIKKKKKKKKKKKKKKK....hahhaha buley tak aku bagi jawpan cam ni???
heheh

joegrimjow said...

ku pon tau jugak jawpan die
hehe
pernah jawab
;)
bagilah can org len dlu
(ayat serius)

Hisham said...

helo...mane aci asal la wa yg jwb..hehehe..ssh nk post en3 ni coz byk link...

adaNiff said...

haha. modified baik punye ni. dah penah jawab. :)

♣ haNie ♣ said...

mkn kerepek dl lah..
besok aku jwp ye..


XD

[ngelat]

anwaruddin said...

hahahaha! gempak la kau yob mengolah cite! abes sume kau tag en, terima kasih la pamerkan lukisan buruk ni, ;D

bapak pening doh aku pikir soalan math kau ni, haih, pegi mane tah 1 ni pun aku tak tau la, penat da aku cari, da cair da otak aku, tak dpt gak jumpe, kalau kau da jumpe 1 tu bagitau aku aw!! haha! tak puas ati ni tak dpt jawapan,

anwaruddin said...

haa, aku cube, 1 dinar lagi kat hans, atau kat clive atau kat arief,
hahaha! boleh ke bg 3 jawapan?

enuLwanie said...

aku tak bersalahhhh!
mungkin FareNova telah mencilok 1 Dinar kot..

thanx la link blog aku..
hehhehehe

penaberkala said...

ak dgr teka teki camni sejak umur ak 18 taun lg..sampai loni tak tau jwpn
yob, ak tunggu jwpn je lah,haha

YobSumo said...

Khairi: nnt hang datang balik kasi jawapan okeh mcm takda tanda2 ada yg buleh jawab ja.


Zara: Kenapa bukan Hans? Kenapa?! aku emo kembali.


syaf: erkk... tak boleh!


joegrimjow: hahahaha. okeh2 tapi drg mcm tak dapat jawab lagi ni. takpa2 we wait n see.


Hisham: tak ssh sgt la, copy paste bundle sekali semua.


adaniff: hehe modified tanpa tahu jawapan :p


hanie: kerepek ape? rangup?


anwaruddin: sama sama. Jawapan kau tak boleh diterima sama sekali. FAIL! mungkin kau patut bergiat lebih aktif dalam menghasilkan karya karya baru :p


enulWanie: sama2! kamu yakin FareNova yang mencilok? kerana kamu telah mencilok 2 Dinar. saya sudah hilang kepercayaan kpd kamu. hahahahah!

YobSumo said...

penaberkala: adus agak sedih jugak aku dgr pengakuan kau T-T

farenova said...

Akak dah beli gincu diskaun 5 dinar pun tatau ape jawapannya..dah makan kerepek pun tatau lagi..Ape jawapannya?..





p/s tegar betul akak jual lukisan ladybird lembu ngan songkok kristal nak beli gincu..terasa mcm MISAE mak Shin Chan jab.

Koyuki said...

gua tak ada kalkulator sekarang ni
nak kira pakai jari kaki n tangan pon tak cukup

macam cerita nabi2 jer lu ni

anwaruddin said...

otak aku skang da tak boleh berfungsi, idea kering, langsung tak boleh nak berkarya mcm kau, :(

fhad said...

hahaha aku x paham.. tapi aku try jawab lah.. 1 dinar xde sebab owner die fail math time spm dulu? tol x? heheheh

Noorlaila Mohamed Nor said...

musim cuti
malas nak mengira

iyllienaz said...

haha..mmg betol da ramai gile org tnya aku soalan ni..tp xde sorg pon nk bg tau jawapannya pada aku..kesian x??ko je la tmpat yg aku ley tunggu jawapan yg tepat..

misz benida said...

ade duet rya x tuk aku?

missdiya84 said...

pusing punye pusing..satu dinar tu menghilangkan diri kot wat seketika..kasi saspen bloggers2 nak teka die pergi mane hehe

ijau said...

1 dinar lg yobsumo amek wat beli aiskrim..

hans said...

lord zara : haha..dengki2...

hurm..mana pergi lagi 1 dinar?
aku nih kira2 nih aku xsuka..
haha
aku rasa 1 dinar tu ko lah yg amik kut

Arief Arf said...

memang aku menangis pun tengok lukisan tu..
hahaha

silap besar la yob ko tanye soalan mcm ni time2 camni kat aku..
blur gile..

aku bace due tiga kali pun masih blur.. siot tol..
hahaha

oh tidakkkk
otakku sudah lembapp!!

X)

chokio_nia said...

aku da pena jawab..tapi sumpah lupe mane pegi duit tu..aiyak...

kawie2020 said...

hahahahahaha.. aku sibuk berkursus.. lupa lak kt mana 1 dinar lagi... hahahahahahahaha....

izzahfarhana said...

lembu ade ladybird tu kn dmam cmpak ke?hehehe

miSs s!v said...

teka teki nih.
selalu aku kene.
tapi tak pena aku jawab.
hahaha

Mr.Clive said...

alamak...ko tanya soalan time cuti pulak tu...memang xdapek lah nak jawab...hahaha...dah bkarat dah ni...tunggu naik sem baru cergas balik...hoho

anyway,time kasih sbb linkkan!:D

told la hejauw said...

ish pening2..bnda ap yg ak peningkan...hoho...

p/s: gmbr tue terbaik ahh..hahha

Fatt Chin Choy said...

haha
pernah baca soalan ni tapi tak pernah jawab

ko modified lagi lawak
haha

.millalara. said...

da pnah jawab time umur 4 tahun dulu.. hilang ingatan lah sudah..

lalalala~

i'msosupernotcool said...

xpenah dengar nih..
tp penah tgok pic tu..
haha..

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

aku cam penah dgr teka teki ni
silapnyer minggu lepas aku kne parkinson
sumer ingtan time kanak2 dulu ilang
wahahahaaaa~
pe kata i dinar yg tak tau mne perginyer tu kasi aku
mne le tau aku ley ingt balik~
(edisi mengepow muka slamber)

ahleng ariKen said...

ye..mmg penah dgr..tp sampai sekarang jawapannye,blom taw..huh

enuLwanie said...

sila bg jwpn segera agar nama baikku x terjejas..
oh tidak!
aku hnya ambil 2 Dinar sbb FareNova tak byar gaji aku dh 3 bulan.

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

1 dinar lagi?

dok dalam tabung buluh kat umah ko kot yob


haahha...

Daffodil D said...

haish. penat pikir tapi x dapat jugak. ape jawapannye? kasi tahu jelaaaa. uwaaaa

B E L L A said...

adus ingat bace blog org release tensen. ni maken tensen plak. cmneh ni. xdapek den nk nolong.

Solehah said...

lagi satu dinar tu ada pada duit beli gincu tu la..
ko putar belitkan eh yob..

iniCIK yASmin said...

yob..mls nk pk..klik ur nuff..hahhaa..kraft n neslac

hans said...

satu lagi mana pergi?
gua mau jawapan nya
kasi tahu yer

anwaruddin said...

wey, aku da dapat da, hahaha! kau bayang kan betape lame aku dok depan monitor asek memikirkan soalan ni, hahahaha,

jawapan die en, aku rase la, haha, jalan kiran yang 9x3=27 , 27+2=29 tak boleh dibuat sebab jalan kiran tu dibuat selepas masuk nye wani, jawapan yang digunakn menggunakan jalan kira sebelum kewujudan wanie, hahahahaha, panjang lebar aku ulas, sebab tak puas ati ni, agk agak kau betul tak?

p/s: baik kau kate betul, kalau tak aku bom amsterdam,

♥miszluna™ said...

erk..


aku dlu pnh jwb..
tp dh lupa..

sbnr nye slh kire..
ntah dh lupa

Jard The Great said...

er.errrrrrr......... da ade pememang ke?? nk ucap tahniah.. ehehe

cik EPAL said...

kenapa nama aku tak ada?? ni nak marah ni :D

Khairi said...

wagagagagagaa...

kagum gile aku ngn pelukis tu. Yob, lelong tgk lukisan kot2 leh cecah sama rege ngn Monalisa.

Woi punya la ramai komen, sorang pun takleh jawab?

keciwa la aku haha. susah nak tulis sbb kena lukis. jap aku lukis tgk.

hans said...

adakah anwarudin pemenangnya?
aku menanti

Khairi said...

Yob,

Sebab hg request tadi kan.

Ini jawapan dia. KLIK SINI

YobSumo said...

wokeh semua jawapan Anwaruddin je dekat2 yang lain semua tersasar jauh. wahahhahaha.


pergi blog Bro Khairi nak tahu lebih lanjut lagi yek!