Wednesday, December 16, 2009

Berbuat baiklah anda selagi anda mampu.


Konsep "aku baik, kau baik" selalu dititik beratkan.

Konsep "hidup kau hidup kau, hidup aku hidup aku" juga sering diamalkan.

Kalau tak puas hati dalam kes marah marah, aku selalu diamkan aja, sebab kalau aku start sound dan terbenci orang itu, aku akan benci betul betul. Aku taknak terjadi begitu.

Kalau tak puas hati dalam kes menjengkelkan melihat perangai orang, aku selalu tak angkat pot (konsep ke-2). "Let him/her be lah whatever he/she want to" selalu dalam hati aku.
Hati aku speaking mat salleh wooo!

Tapi aku tak sempurna. Kadang2 tengumpat juga di belakang dengan teman rapat rapat. huh.


Baru baru ni aku join satu group dekat Facebook.

SKTM Alumni Batch 96-01



Aku bersekolah di Sekolah Kebangsaan Taman Maluri (SKTM) dari Darjah 1-3 yakni tahun 96-98 sebelum berpindah ke Sekolah Kebangsaan Desa Pandan (SKDP). Banyak memori yang aku sudah lupa, tapi yang pasti aku memang ada group rakan-rakan baik yang setiap kali rehat, akan main tembak tembak lah, kejar kejar lah, apalagi aku tak ingat.


MOTIF UTAMA entri aku adalah untuk menekankan bahawa,

Apabila kita berbuat baik dengan orang mungkin kita tidak akan mendapat balasan dan kepuasannya on the spot.

Tapi kebaikan yang kita pernah tinggalkan dahulu, boleh menyebabkan kita dikenang untuk suatu jangka masa yang lama.

Aku tak sangka ada orang kenang aku denagan cara mereka sendiri, aku bersyukur dengan itu.

 

 
 


Kawan kawan aku ada pesanan, jangan buat majal dekat orang, live life to the fullest, pasti tiada problem.

Sentiasa ada orang mahu jatuhkan, benji, jealous akan datang dalam setiap fasa hidup kita.

Pilih untuk tak angkat pot ATAU berbaik dengan orang yang penuh dengan kebencian itu.

Musuh tak penting.

Kawan itu penting.

Tapi pilih kawan yang boleh terima kita seadanya, dan bukan kita  perlu bertukar seperti Power Rangers untuk kepuasan mereka. Juga jangan berharap kawan itu berikan segalanya kepada kita seperti perhubungan Nobita looser dengan Doraemon. Kejujuran itu penting. Doa juga penting :)


erk.

p/s: pesanan daripada rakan kepada rakan yang itu, jangan pernah kecewa berbuat baik ya, ada ganjaran untuk kau suatu hari nanti. Tempuh ujian dulu, baru hidup menarik. Senyum sokmo wok!

57 comments:

iyllienaz said...

pergh..gile laa..aku pon mmg xingat kawan2 aku masa sekolah rendah..nape dorang still ingat ko??xley jadik ni..mesti dulu ko tahap comel kan..ramai yg terminat..haha

siggplus said...

aku slalu je buat baik kat orang..hehe

bagi aku, "selagi kau tak kacau hidup aku, aku tak kacau hidup kau"

Aus said...

ahahaha...
leh lak jejak kasihh..
kekek..
teharu lak aku nengok..
layan aje..

izzahfarhana said...

yob,sy br dpt maklumat penting dr entry ini errr bru tau ur nama syahiir suhami.hehehe.jaya1!

seroja jingga said...

akak telah berjaya berbuat baik dengan ko dengan cara menerajang nuff ko! sila buar bende yang same k!
hehhehhhe

Koyuki said...

saya suka buat baik n tolong orang sebab dapat kepuasan

buat baik biar ikhlas
jangan niat macam ni, "gua buat baik kat lu, lu wajib balas"

saya sama macam sigg

GhOsToNe said...

betoi2!!

buat baek pd owg...

owg akn buek baek pd kite!

Noorlaila Mohamed Nor said...

kau telah berbuat baik dgn mengundi aku untuk mr potato
sampai aku dapat pi event tu
tapi aku tak pi
thanks
nanti kau masuk apa2 ckp kat aku
aku vote utk kau

LORD ZARA 札拉 said...

aku ingat lagi~

cikgu disiplin aku dulu selalu kata, sekali awat buat baik kat saya, sepuluh kali saya buat baik pada awak~

tapi awas.

kalau awak buat sekali benda buruk kat saya, saya akan buat sepuluh kali benda buruk kat awak~

enuLwanie said...

sejak sy wt fb,
rmai dh sy jumpa kwn yg lost contact.
byk btl kenangan yg kita xkn lupa dgn mereka.

Liyana said...

apasal pulak hidup sailormoon..haha, anyway, setuju dengan konsep awak..buat baik selagi mampu.. saya dulu sek banyak, tapi rasanya.. takde sorang pun yang ingat saya kot kalau masa tu saya darjah1 and dua..haha

Cik Dila said...

jangan pernah kecewa berbuat baik..

cool..!

baguslah kawan2 ko still kenal kau,syahdu plak sessi jejak kasih tu..

power betul memori kawan2 ko tu semua..ni mesti kat sekolah dulu glemer gila..ehehe

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

yob...

kira ko agak femes gak 1 masa dahulu

hehehhehe

ahleng ariKen said...

syok gle dpat kontek kembali rakan2 lama...hidOp sailormoon!! :P

Wanie-san said...

Btl2 Yob...
Klu kite wat baek dgn org 2..
biar dgn seikhlas hati...[tp jgn ckp kite ikhlas!]
nnt org akan t'sentuh dgn ape yg
kite lalukan tuk diorg..
2la pepatah pernah b'kata..
buat baek b'pada2..buat jahat ajak rombongan cik kiah join!muaahahaha xdela...hihihi
yob!aku baek ngan ko ni...
xnak blanje makan kew?
*sambil mengelipkan mata 5kali 1saat*

BuLaN iTu aKu said...

tak rugi pun kalau kita berbuat baik..
walaupun kita semua ni tak pernah kenal..
hanya berkenalan melalui alam maya..
tapi ikhlas aku ckap..
aku dah anggap korang macam adik beradik aku..
sayang korang

Si budak Aboi said...

yup berbuat baik selagi bernafas !

aifaa said...

best gila noh kalau buleh jumpak kawan2 lama balik!

♠♥♠ayudeadwish♠♥♠ said...

maluri tu dah area aku tu~
law aku join bley ke?
wakakakakaaa

sasha* said...

sy selalu buat 'diamkan diri' bila rs mcm nk marah atau tak puas hati.tp sbnrnya tak elokkan.bila dh terus terang br terlepas sume rs tak puas hati tu

nursarah87 said...

mengimbau kenangan di FB cam menarik juga..

saypOOL rafhtello said...

aku kawan ko jugak..haha..= )

miss izan said...

yob,kite kawan kan? ;D

missdiya84 said...

betul...bia kite buat baik dengan orang..tp kene gak berpade2 yob..takut terlebih baik makan diri sendiri hehe..

idop sailormoon huhuhu

Mimie.Candy Cane said...

entry ni mcm menceritakan ko ade sentap ngan sape2 je..

aku pun ikut ayah aku slalu pesan..buat baik slalu dengan org,tanpa harapkan balasan..

ko msti kawan yang baik kan?

nadirah_nor said...

cmbesh je an
jmpe blek kwn yg
dok sekelas wktu
skola rndah dulu

~hingos yob sure meleleh je
wakaka

~AmyLiana8886~ said...

kawan mmg penting..best facebook ni sb games lagi satu jejak kasih..smua kawan2 sekolah lama blh cari balik..
suke ayat last..senyum sokmo k..hehe

♣ haNie ♣ said...

wa nk igt lu senang jek..
blogger boy pertama wa jumpe minat dangdut..
amecam??

hahahahahaah~

penaberkala said...

fuh yob, jejak kasih kot fb kot
maju dowh

kawie2020 said...

fb memang mendekatkan hubungan yg jauh...

tapi kan kata org tua2.. buat baik berpada2.. buat jahat jgan sekali...

rash said...

sgt setuju!!!
klu org wat jht kt kite n kite bls balik~ kite ikut jd bodoh cm org tuh..

♥miszluna™ said...

aku slalu je buat baik kat orang..hehe

bagi aku, "selagi kau tak kacau hidup aku, aku tak kacau hidup kau"

tiru siggplus

ngeh ngeh ngeh =D


ape ni sebut sailormoon

tsedak aku!
hukhukhuk!

aku suka entry ko ni syahir! =)

avid gunner said...

peh..nasib gua tak berpindah randah sekolah dulu...lu ni apa?dari keluarga gipsi pe?

hisham said...

kite berbuat baik pda manusia insya allah kita akan dilayan baik oleh mahkluk dilangit....aminnn

sharamli said...

eh jap...kelas dari darjah 1 sampai 3 ikut abjad ke x?

heeee

Khairi said...

so nama kau zahir, tapi takpelah kasi can aku pggl Yob juge hehe.

Kdg2 kwn kita ni kan kita wat baik langsung tak ingat, bila sekali kita cuba pedajal, cuba baru, belum pedajal lagi, sampai mampus diorang ignat hahahaha.

it takes sometimes 1000 years to earn a respect. Sometimes, with only one word, it's gone.

sI tEDI said...

huh!
seronoknye dapat jumpa kawan sekolah rendah!

chokio_nia said...

kantoi layan sailormoon...weh..aku dlu blaja kat GMI ceras..tahu??

Fatt Chin Choy said...

matang ler ko yob

YobSumo said...

iyllienaz: hahahha. comel? aku kurus lah kecik2 dulu, tak bulat mcm sekarang.


siggplus: betul. aku pernah cakap mcm tu kat member PLKN aku lepas satu insiden sial. dan berakhir dengan aman. nasib baik.


Aus: kau nak tisu?


izzah: haha bukan wa dah letak nama sebenar banyak kali ka? takpa2 panggil yob lagi kacak!


seroja jingga: akan kalau muncul nuff akak, saya memang smack down teros. dun worry :P


Koyuki: gua terpikat dengan lu. mcm mana ni?


Ghostone: ye ye.


Noorlaila: wow! bukan itu yg anda mahukan ke? kenapa tak pergi, sayang je. tak boleh pass kat aku ke?


Zara: hehe macam konsep aku.


enulWanie: seronok kan.

hans said...

betul tu
buat baik dgn ikhlas
insyaallah Allah bantu kita pastu

YobSumo said...

Liyana: haha. saya sekolah darjah 1-3 je kat sekolah tu. tak sangka pulak ada orang igt saya :)


cik dila: akulah orang paling low profile. siyes tak tipu.


yanie: manada yanie....


ahleng: mari menentang kejahatan!
(suara kepit)


wanie_san: aku pun boleh lah kelip2 mata tu. jom makan jom! haha kau pun shah alam kan? okeh dah 2 blogger shah alam ajak aku makan. tapi dua2 mintak aku belanja. camner ni.


bulan: sayang kamu juga rakan!


Si budak aboi: kalau asthma?


aifaa: hehe betol betol betol.


ayu: kau sekolah SKTM ka? private group tu, mana buleh.. hehehehhe.


sasha: terus terang dgn cara berhemah bukan?

YobSumo said...

nursarah: mmg sangat menarik.


saypool: aku nak kad raya boleh?


miss izan: hehe girls sekolah kamu hot hot. maaf tak menjawab soklan.


missdiya: itu terjadi pada rakan saya. sebab tu diberikan nasihat dekat ayat terakhir pada dia. Jangan pernah kecewa berbuat baik.


Mimie: aku tak boleh nilai diri sendiri lah. tak fair. eh tak la ini bukan entri sentap.


nadirah: dah letak tisu awal2 sangkutkan hingus. hehehehe.


amyliana: hahahah senyum sokmo!


hanie: hehehehe. tapi wa minat je, tak pernah pergi. kes cam mana tuh?


penaberkala: dunia tanpa sempadan kan.


kawie: hehe berpada pada pun boleh, bila bila masa pun boleh.

YobSumo said...

rash: hehe kamu sentuh ttg itu. i lioke!


miszluna: kenapa kau tersedak dengar bunyik sailormoon? pnah becita cita ke? hehe.


avid: wa pari pari.


hisham: betul bro. amin....


sharamli: hehe. itu menandakan aku semakin besar semakin kurang bijak. wahahhahaha.


Khairi: dari pengalaman ya? takpa pengalaman mengajar kita kan. weh bila masa pulak nama aku ZAHIR? SYAHIR lah. adusss.


si tedi: seronok seronok!


chokio: GMI, Girls Methodist Institution? tak tahu sgt. hehe.


Ah Fatt: part mana yang matang Ah Fatt? yang bawah ke :p


hans: setuju!

i'msosupernotcool said...

sokong..
ko ni feymes kot?
sebab tu sume kenal ag..
haha

~0~ said...

bershabat sampai mati

Solehah said...

hehe..sekolah kat desa pandan rupanya..patut la kenal pakcik aziz dolmat.

cik EPAL said...

aku rasa aku paling baik dalam dunia..sebab tu aku banyak nau kena kutuk..bahaha...


nantikan entri aku esok..aku ada cerita pasal kau...weee~ :)

YobSumo said...

i'msosupernotcool: hahaha. serious aku tak femes.


~0~: betul wooo!


Solehah: hehe dari kecik ayah beli Nasi Goreng Aziz Dolmat tu. sampai dah jemu lah.


cik epal: masing2 ada pendapat sendiri cik epal. kalau apa yg dia tulis cik epal boleh jadikan pengajaran ikutlah.

tapi kalau ada benda cik epal rasa buat betul, teruskanlah.

saya tak into sgt masalah negara yg terjadi skrg, tapi yg pasti saya suka baca semua blog ;)

kau nak cerita pasal aku cik epal? seram pulak den dengar. hahahahaha!

Kuwe said...

eh shahir! ko pun skolah situ ke?


gila sial sama.







tipu.usah perah otak.

YobSumo said...

sial je.

nasib baik belum start perah.

Aujinz said...

Jangan kan kawan masa kat sekolah rendah..kawan kat sekolah menengah aku cari kat fesbuk pun haram sorang pun takde...

diorang x reti guna fesbuk ker..aku yang x reti carik..?

Hidup satria Baja Hitam!!!

karlflower said...

orang kata buat baik dibalas baik walaupun dibalas lambat.kdg2 kau buat baik dekat he,she plak yg balas baik :)

karlflower said...

orang kata buat baik dibalas baik..jangan ditunggu kebaikan dari orang yang kau buat baik tu.kdg2 dia xkan balas tapi orang lain mungkin akan balas kebaikan ko tu..


*mari buat baik kat aku jom :)

YobSumo said...

he kpd she itu berlaku kerana pembedahan jantina ke apa karl? haha.


aku mmg nak buat baik kat kau, nak femeskan blog kau, nak backlink kat entri aku, kau tak kisah ke? aku takut kau mahu blog kau keep low profile member2 je baca.

karlflower said...

boleh je.aku da tak kisah dah :)



*tapi nanti kau tak famous macam ne?hahaha

iyouweblog.com said...

war....dr sini ku dah tahu dah kamu seorang baik....komen pun penuh...
nanged u. Nang this to read "STOP, please let me DO u....." tq v much