Tuesday, October 27, 2009

fitnah fitnah biasa after exam

first things first: kalau rasa perkataan fitnah terlalu kasar, gantikan dengan perkataan lain sesuka hati.



kalau anda tergolong dalam kumpulan cerdik pandai,

fitnah berlaku kepada anda dengan tokok tambah:
"eh, kau mesti boleh jawab gila gila kan exam tadi, siap mintak extra answer booklet lagi. dah la keluar exam dengan senyuman kambing terpahat di wajah. gerenti A lah ni!"
..... dasyat betul tokok tambahnya.

anda melakukan fitnah untuk rasa secure dan menidakkan high expectation orang lain kepada anda:
"eh, aku tak sure lah betul ke tak aku jawab tadi, aku rasa empty je exam tadi. rasanya banyak kot aku salah, habislah aku kalini, korang mesti boleh jawab kan."
..... sudah lah labu, padahal jawapan kau terbaik





kalau anda tergolong dalam kumpulan biasa-biasa,

anda difitnah dengan tujuan mahu mengusik:
"eh, aku tengok exam tadi kau relax je, senang sangat ke wei? asal aku rasa susah pulak, dah la kau keluar awal, memang terbaik lah!"

anda adalah golongan yang paling kuat memfitnah orang lain:
perkataan perkataan seperti "kau lagi bagus dan pandai dari aku", "kau punya jawapan betul aku punya salah", "aku melalut kelaut kau masih di daratan", "kau dapat hidayah, aku tak dapat tadi", etc etc kerap kali digunakan.





kalau anda tergolong dalam kumpulan kurang bijak atau sedikit lampi,

anda sangat jarang difitnah, mungkin anda baik dan member taknak malukan. jika difitnah pun sekadar mahu menyedapkan hati anda:
"eh, takpa takpa aku rasa jawapan kau tu boleh diterima pakai la, don't worry be happy!"
..... padahal, salah bebenor jawapannya

anda juga kurang memfitnah orang lain, mungkin anda rasa rendah diri dan tak mahu cakap banyak. ini yang bagus, anda sedar siapa diri anda dan sila study dengan lebih lagi untuk berubah.

kalau memfitnah juga, anda jenis yang tak berapa mahu malu, cliche, fitnah anda very the kampung kampung, tak kacak, tak cun dan sebagainya. aku sekadar mahu menyedarkan sahaja. sila berubah.



buat pertama kalinya, aku mencadangkan masukkanlah diri anda dalam golongan memfitnah secara bijak selepas habis exam. mungkin itu yang terbaik untuk anda pass exam dengan warna terbang. ini bukan ajaran sesat Kahar atau Ayah Pin.


mereka kuat memfitnah dan difitnah. fitnah mereka lebat beserta petir
...masa hbs exam je :)
mereka baik dan otak geliga (aku taknak kena bunuh naik sem baru)


aku tahu budak budak IPTA tengah mood exam kan. korang bersedia lah dengar fitnah fitnah ni setiap kali habis exam. fitnah ini juga diaplikasikan secara meluas dalam semua peperiksaan awam di sekolah. mungkin di tadika kemas juga. aku dah lepas dah. haha. all da best ya semua!




p/s: jgn campak comment "fitnah tu lebih teruk dari membunuh you tahu? kenapa nak guna perkataan tu pulak!" - jgn nak tunjuk alim, mereka dan keluarga mereka pun tahu. sila baca ayat pertama entri ini. terima kasih.


eh macam biasa, tolong picit picit nuffnang i buleh? buleh la. i kasi u maxis, disney, kfc breakfast, All American Reject etc etc ok!

14 comments:

Solehah said...

hehe..takpa la fitnah gitu..ingatkan fitnah nak jatuhkan org td..

Akmar Anuar said...

bace entry ko ni tetibe wat aku rase cuak dengan result exam bulan depan..apela aku da jawab aritu weh...haiyooooo...tapi tawakal!!!

=s x 10000000000000000

BuLaN iTu aKu said...

macam terkena kat aku je

Yern Ain said...

hahaha. slalu kuar dr pintu exam kuar ayat laen e.g "tensyen btl la tgk dorg terer sgt meniru. x kantoi plk tu. eghhh. ble nk blaja jd cm dorg ni?" hahaha

nadirah_nor said...

haha..
sindir aku arr tuh..

arque said...

daripada fitnah memfitnah lebih baik tido.

YobSumO said...

Solehah: oh takpa ye :)


Akmar: aku pun sama cuak jugak!


bulanituaku: haha, ramai kot org buat macamtu, dun worry be happy!


Yern Ain: kat U aku, meniru tak biasa berlaku waktu exam tapi quiz mmg biasa la. takpa2 banyak ilmu lagi dr drg tapi hilang fokus sikit lah kot tak dapat meniru.


nadirah: terasa ke? tak spesifik, jgn risau :)


arque: tak bersosial betul. hahahhaha. ok2 cadangan kau paling baik lah.

phikool thong said...

ak paling benci kalau orang cakap mcm tu kt ak lps hbs xam. Ak senyum senget skit dan blah.

Ak tak tanye kau, kau jgn nak tanye ak.

mein melon said...

since u put it that way... btol gak! (>.<)

Precious said...

Alamak, baru dp result PTK. Dapat B lak tu ... Ok ke tu?

Nabil Fizri said...

goyang2 sudah

YobSumO said...

phikool thong: gangster betul lah u ni.


Melon: betul betul betul =D


Precious: PTK tu ape? B fuiyoo terel lah tu!


Nabil Fizri: ok kau nak goyang belah mana?

Anonymous said...

poyo gile seh mamat ni...
taula ko pandai bha..
dekan tiap sem..
kitai..

YobSumO said...

ANANYMOUS: WOI IHSAN! SUDAHLAA... HAHAHA